Obilniny, najdôležitejšie pre mozog

Vedeli ste, že celozrnné obilniny sú najdôležitejší pokrm pre mozog?

V tomto článku si povieme základné rozdelenie obilnín a ako ich správne variť. Celozrnné Obilniny znamenajú že je to celé zrno, a sú fantastická výživa pre človeka. Obsahujú polysacharidy, bielkoviny aj tuky. Je výborné ich kombinovať a zaradiť do jedálníčka každý deň.

Obilniny rozdeľujeme na bezlepkové a s lepkom.

Bez lepku: ryža, pšeno, kukurica, pohánka, amarant, quinoa, slzovka
S lepkom: jačmeň, ovos, pšenica (jednozrnka, dvojzrnka), špalda, kamut, žito

obilniny

Obilniny predstavujú ,,zlatý stred“ , sú neutrálne, posilňujú Jinový aj Jangový koreň, vytvárajú Qi, fludá, krv.
Sú základom našej stravy 50-70% má byť základ našeho denného jedálníčka (mozog potrebuje pre svoje fungovanie najviac kvalitných plnohodnotných cukrov-polysacharidov).
Obilné zrno má energetický potenciál celej rastliny.
Organizmus trávi obilniny pomaly a bez námahy – dlhé zásobenie tela energiou.
Celé zrno 100% energie (spracované v múke, v chlebe menej ako 40% energie)

klasy

Sacharidy predstavujú hlavnú zložku energetického zdroja. Náš organizmus si z nich vie vytvárať zásobnú zložku – glykogén v pečeni. Z tenkého čreva  sa cez vena portae dostávajú do pečeňe, kde sa časť metabolizuje a zostatok je krvným riečišťom distribuovaný k jednotlivým orgánom.

Sacharidy sú pre niektoré tkanivá jediným zdrojom energie – jedinou živinou: mozog, sietnica, semenníky, kôra nadobličiek, embryo.

Ako správne variť Obilniny:

1. Každú obilninu najprv preberieme – odstránime kamienky a zlé zrná
2. Premyjeme 3x studenou vodou
3. Namáčame do studenej vody na určenú dobu. (1hod – 12hod)
4. Dáme variť do studenej vody (obilninového, orechového mlieka), varíme na miernom ohni. (bez prísad)
5. Keď obilnina začne vrieť, zberáme penu, ktorá sa tvorí na povrchu a vyhadzujeme ju.
6. Po 15 minútach varu pridáme štipku rasce, štipku soli. Dávame si pozor na dostatočné množstvo vody, aby obilnina neprihorela (obilninu nemiešame, prilievame vždy studenú vodu).
7. Keď sa obilniny „usmievajú“, zrno je puknuté po celej dĺžke, obilnina je dobre uvarená. (kľudne aj 1 – 3 hod, čím je obilnina viac rozvarená, tým je pre telo lepšie stráviteľná).

Poznáte Obilniny?

Jačmeň – posilňuje a čistí organizmus, obsahuje veľa vitamínov a z obilnín je najbohatším zdrojom minerálnych látok, predovšetkým draslíka, vápnika, fosforu a kyseliny kremičitej. Dobre pôsobí proti väzivovej slabosti, tvoreniu kŕčových žíl a ochoreniam kĺbov.
varíme: v pomere 1 : 2,5 (vody) – 60 – 90 minút
namáčame: 8-12 hod alebo ho pred varom na sucho opražíme
polotovary: jačmenné krúpy a krúpky sú rôznej veľkosti, najlepšie veľkosť č.10

jačmeň

Ovos – dodáva silu, je vhodný pri ťažkej fyzickej práci, má najväčší podiel bielkovín a tukov. Okrem toho obsahuje dôležité vitamíny a minerálne látky. Zvlášť významný je vysoký obsah jódu, ktorý priaznivo ovplyvňuje funkciu štítnej žľazy, ktorá zodpovedá za všetky hormonálne pochody v tele. Podporuje šľachy v tele, priaznivo vplýva na pečeň, žlčník, žalúdok, slezinu, obličky. Je skvelý na zotavenie po vyčerpaní a chronických chorobách.
Opatrne pri syndróne horúčosti!
varíme: v pomere 1 : 2 (vody) – 60 – 90 minút
namáčame: 8-12 hod
polotovary: ovsené vločky

ovos

Raž (žito) – podporuje činnosť pečene, najlepšie je variť ho spolu s inou obilninou, napr. s ryžou natural.
varíme: v pomere 1 : 2-3 (vody) – 60 – 90 minút
namáčame: 8-12 hod
polotovary : ražné vločky, cestoviny

žito

Kukurica – má vitamíny skupiny B, okrem iného má vysoký obsahom minerálnych látok. Posilňuje činnosť srdca a pomáha liečiť obličkové problémy. Harmonizuje žalúdok, je skvelá na hrubé črevo. Balansuje telesné fluidá a tekutiny. Skvelá pri poruchách trávenia, nechutenstve, pri hnačkách. Eliminuje edémy, pôsobí ako diuretikum. Pomáha pri ťažkostiach s prostatou a počas tehotenstva.
varíme: podľa mäkkosti zrna
polotovary: kukuričná krupica – polenta

kukurica

Ryža natural – je najpoužívanejšia obilnina. Okrem hlavných látok obsahuje ešte aj minerálne látky, oxid kremičitý, vápnik a horčík a má významnú úlohu pri čistení organizmu. Obsahuje vit.B, vit. E, blahodárne vplýva na psychiku, ochrana proti rakovine, pomáha predchádzať srdcovo-cievnym ochoreniam.
Poznáme mnoho druhov, základné sú dva – okrúhla a dlhá ryža. Podľa farieb rozoznávame, bielu, červenú, ružovú, natural, hnedú, čiernu, sladkú ryžu.
použitie okrúhlej ryže : chladné počasie, zima
použitie dlhej ryže : teplé počasie, leto
varíme: v pomere 1 : 2 (vody) – 50 minút
nemusíme namáčať, ale môžeme (1 – 12hod)
polotovary: cestoviny

ryza_druhy_natural

Pšeno – poznali už v 3.stor p.n.l je to výborná koncentrovaná energia. Tiež ho tradične pripravovali vždy 1.deň v roku, a na svadbe podávali pšenovú kašu. Je ľahko stráviteľné, obsahuje dôležité vitamíny a minerálne látky vo vyváženom stave, má vysoký obsah fluóru a kyseliny kremičitej. Obe látky zosilňujú pokožku, vlasy, kosti, nechty a zuby. Obsahuje tiež fosfor, horčík, draslík a železo. Dodáva teplo, je vhodné pri problémoch so žalúdkom. Posilňuje žalúdok, slezinu, obličky. Detoxikuje, pomáha odhlieňovať, znižuje riziko potratu, predchádza depresívnym stavom.
varíme: v pomere 1 : 3 (vody) – 30 minút
nenamáčame
polotovary: pšenové vločky

pšeno

Pohánka – je veľmi posilňujúca, obsahuje aj alkaloidy, predovšetkým rutín, ktorý sa využíva pri liečbe hemoroidov, kŕčových žíl a popraskaných ciev. Výborná pri zvracaní, nechutenstve. Má veľa bielkovín a je veľmi vhodná v chladnom počasí. Rozptyľuje vlhkosť. Posilňuje žalúdok, slezinu, obličky, srdce. Neužívať pri prázdnote Qi žalúdka a sleziny!
varíme: v pomere 1 : 2 (vody) – 20 minút
nenamáčame
polotovary: pohánkové cestoviny

pohánka

Pšenica – bohatá na minerály a vitamíny. Je vhodné ju kombinovať s ryžou natural. Dopĺňa tekutiny a fluidá. Posilňuje slezinu, žalúdok, pečeň, srdce, obličky. Je výborná pri nadmernom potení, menopauze, pomáha liečiť nespavosť, nekľud. Výborne dopĺňa energiu a krv.
varíme: v pomere 1 : 2 (vody) – 60 – 90 minút
namáčame: pred varom 8-10 hod
polotovary: pšeničné vločky, cestoviny (bezvaječné)

pšenica

Špalda – druh pôvodnej pšenice bohatej na minerály a vitamíny. Je vhodné ju kombinovať s ryžou natural. Je vhodnejšia a stráviteľnejšia ako iné druhy pšenice. Skvelá na slezinu a žalúdok. Vyživuje telesnú hmotu, dodáva energiu svalom, prospieva imunite, posilňuje slabé zažívanie, lieči zápchu, kolitídu, hnačky, podporuje regeneráciu.
varíme: v pomere 1 : 1-2 (vody) – 60-90 min.
namáčame: 8-10 hod
polotovary: cestoviny, vločky

špalda

Amarant – láskavec, posilňuje srdce a pľúca. Odvádza vlhko z organizmu, výborný pre deti a dojčiace ženy, pre fyzicky pracujúcich ľudí.

amarant

Quinoa – posilňuje obličky a funkcie perikardu (obalu srdca). Posilňuje celé telo, prispieva k rekonvalescencii. Výborné pre športovcov, deti, dojčiace matky.
Neužívať pri osteoporóze!

quinoa

Slzovka – parádne posilňuje slezinu, žalúdok, pľúca, hrubé črevo. varí sa 1:3 s inou obilninou (napr.pšenom).
Je fantastický pomocník na odhlienenie organizmu, pri obezite, hnačkách, opuchoch, mokvavých ekzémoch, pri ťažkosťami s močením. Je super aj pri vlhkom počasí.
Neužívať v tehotenstve!

slzovka

 

Prečítajte si tiež článok:  Ako posilniť obličky a močový mechúr

 

Zdroj:

http://www.elementyzdravia.sk/clanok/zakladne-varenie-obilnin-a-strukovin/

Čínska medicína

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.